Reklamacja i zwroty na zwierzę? Właściciele psów i kotów mają prawa, o których często nie wiedzą
Zakup rasowego psa lub kota to często wydatek rzędu kilku, a czasem i kilkunastu tysięcy złotych, niemniej rozważając powiększenie rodziny o czworonoga czystej krwi, nie powinniśmy kierować się wyłącznie ceną. Priorytetem jest dokładne sprawdzenie hodowli. Co w sytuacji, gdy kupione zwierzę okaże się być chore, zaniedbane lub niepełnosprawne? W określonych sytuacjach można domagać się od hodowcy zwrotu części lub nawet całości kosztów związanych z zakupem oraz leczeniem pupilem. Sprawdź, w jakich okolicznościach możesz liczyć na to, że polskie prawo będzie działać na Twoją korzyść.
Reklamacja na zwierzę. Co zrobić, kiedy hodowca rasowego psa lub kota zataił wady zwierzęcia?
Predyspozycje rasowe definiuje się tutaj jako zwiększone ryzyko wystąpienia choroby w rasie, która może być chorobą dziedziczną lub nie. Dlatego tak ważne jest to, aby zwierzęta były rozmnażane jedynie przez specjalistów posiadających kompleksową wiedzą na temat rasy psa bądź kota i potrafiących w umiejętny sposób dobierać do siebie osobniki, minimalizując w ten sposób ryzyko pojawienia się wad.
W rzeczywistości jednak wiele osób handlujących zwierzętami rasowymi dopuszcza się różnego rodzaju nieuczciwych rozwiązań , które na jaw wychodzą często dopiero po kilku miesiącach lub latach od zawarcia umowy i finalizacji transakcji. Nic więc dziwnego, że niektórzy opiekunowie rasowych psów lub kotów czują się oszukani i zastanawiają się nad tym czy reklamacje oraz zwroty na zwierzęta są możliwe. Ku zaskoczeniu mnóstwa osób, okazuje się, że i owszem. Pod pewnym warunkami można ubiegać się o zwrot kosztów poniesionych za zakup oraz leczenie pupila.
Według prawa zwierzęta domowe traktowane są jak rzeczy. O dziwo, ma to pewne zalety
Choć w artykule 1 ust. 1 ustawy o ochronie zwierząt czytamy: „Zwierzę, jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą”, to prawo konsumencie już zupełnie inaczej zapatruje się na zwierzęta zakupione w obrocie cywilnym.
Temat praw właścicieli psów i kotów regularnie przewija się na internetowym koncie “Prawo_mocni”, którego twórcy działają głównie na Instagramie oraz TikToku. W jednym z postów opublikowanych na swoim profilu asystentka radcy prawnego Aleksandra Falszewska wytłumaczyła, w jakich sytuacjach opiekunowie rasowych czworonogów mogą złożyć reklamację na pupila:
Według Kodeksu Cywilnego pies traktowany jest jak rzecz. Podlega prawu rękojmi, które obowiązuje przez 2 lata od momentu sprzedaży. Jeżeli po tym czasie pojawią się jakieś ukryte wady lub choroby możemy żądać obniżenia ceny naszego pieska, zwrotu kosztów leczenia lub nawet zwrotu całości wszystkich poniesionych kosztów.
Sprzedawca przed dokonaniem transakcji ma obowiązek poinformowania kupca o stanie zdrowia zwierzaka. W razie zatajenia jakichkolwiek istotnych informacji na ten temat zgodnie z art. 566 kodeksu cywilnego nabywca ma prawo odstąpić od zawartej umowy. Jeżeli natomiast kupujemy psa bądź kota, wiedząc o jego wadzie, wówczas nie jest to wada ukryta. Przykładowo w razie niezgodności umaszczenia sierści zwierzęcia, należy ów wadę zgłosić hodowcy i poprosić o obniżenie ceny pupila.
Kiedy można złożyć reklamację na psa lub kota?
Co w sytuacji, gdy nie podpisywaliśmy żadnego dokumentu przy zakupie pupila? Należy podkreślić, iż każdy zakup jest równoznaczny z zawarciem umowy. Oczywiście znacznie lepiej dochodzić swoich roszczeń, dysponując dowodami w formie pisemnej. Kiedy więc możemy złożyć reklamację? Wyprzedzając wszelkie pytania, nie, nie ma jednego zamkniętego katalogu wad psów, które podlegają rękojmi. Powinniśmy zatem dokładnie przeczytać zawieraną umowę, gdyż można spotkać się z zapisami zdejmującymi odpowiedzialność z hodowcy w przypadku wykrycia poszczególnych wad.
Specjalistka z kanału “Prawo_mocni” wymienia kilka z najpowszechniejszych wad u zwierząt rasowych. Zgodnie z prawem można reklamować:
Rękojmi podlegają takie wady jak np. braki w uzębieniu, nadmierna agresywność oraz inne wady ukryte , o których sprzedawca zwierzęcia nie poinformował kupującego przed dokonaniem transakcji.
W ramach postępowania reklamacyjnego hodowca powinien odnieść się do naszych żądań, przystając na nasze warunki bądź też kwestionując wysokość odszkodowania. Nabywca zwierzęcia z wadami może się ubiegać o:
- Wymianę “wadliwego” osobnika na osobnika wolnego od wad;
- Ubiegać się o zwrot części lub całości kosztów za szczenię/kocię;
- Ubiegać się o zwrot części lub całości kosztów za leczenie zwierzęcia.
Źródło: instagram.com/prawo_mocni,, kancelarierp.pl, piesologia.pl