Swiatzwierzat.pl > Inne zwierzęta > Odkryto nowy gatunek najczęściej przemycanych zwierząt na świecie. Liczą, że przysłuży się w ważnym celu
Lena Tomaszewska 08.10.2023 14:45

Najczęściej przemycany ssak na świecie
Najczęściej przemycany ssak na świecie, fot. unsplash/Tomek Baginski, Geranimo

Naukowcy nie przypuszczali, że rutynowa kontrola przemycanych zwierząt doprowadzi do odkrycia zupełnie nowego gatunku. Zagrożony wyginięciem ssak to prawdziwa gratka dla przemytników, pracownicy lotnisk i służby celne natykają się na niego niezwykle często. Odkrycie nowego gatunku najczęściej przemycanego ssaka na świecie to powód do świętowania. Badacze już zdążyli wpaść na pomysł, jak go wykorzystać.

Naukowcy odkryli nieznany dotąd gatunek zwierzęcia

Badacze odkryli, że na naszej planecie istnieje tajemniczy gatunek, o którym do niedawna nikt nie wiedział. Naukowcy niedawno odkryli zwierzę o wiele mówiącej nazwie – Manis mysteria. To dziewiąty poznany gatunek zwierzęcia, które należy do grona najczęściej przemycanych istot.

Pangoliny, zwane również łuskowcami, to niesamowite stworzenia, które żyją w Azji i Afryce. Są one niezwykłe zarówno ze względu na swój wygląd, jak i rolę, jaką odgrywają w ekosystemie. Ich ciała pokryte są twardymi łuskami, które przypominają rycerską zbroję. To właśnie te łuski, mające ponoć właściwości lecznicze, były przyczyną przemytu i kłusownictwa, które niemal doprowadziły do wyginięcia tych pięknych istot.

Grasują po lesie, boją się ludzi. Społecznicy nie przestają ich szukać, domyślają się, skąd się tam wzięły

Nowy gatunek łuskowca odkryto w trakcie rutynowych badań

Naukowcy badający łuski pangolinów przemycane w latach 2012-2019 odkryli coś, czego się nie spodziewali. Analiza genomu wykazała istnienie nowego, dziewiątego gatunku pangolina, nazwanego Manis mysteria.

Byliśmy dość zaskoczeni, ponieważ nie spodziewaliśmy się, że na podstawie przechwyconych łusek uda się odkryć nowy gatunek – mówi dr Jing-Yan Hu z Uniwersytetu Yunnan.

łuskowiec.jpg
Łuskowiec do złudzenia przypomina szyszkę, fot. unsplash/Geranimo

Łuskowce są obecnie najczęściej przemycanymi ssakami na świecie. Przemycanie pangolinów jest olbrzymim problemem, który niemal doprowadził do ich wyginięcia. Ludzie skuszeni ich mięsem i wartościowymi łuskami są zdolni zrobić wiele.

Nowy gatunek pomoże łuskowcom nie wyginąć?

Odkrycie Manis mysteria to jednak nie tylko sensacja naukowa. Według naukowców to również szansa na ocalenie tych tajemniczych istot. Jakie sekrety skrywa ten nowy gatunek? Czy posiada on unikalne cechy, które pomogą mu przetrwać w środowisku? To pytania, na które naukowcy będą musieli odpowiedzieć.

Odkrycie znacznie poszerza obecną wiedzę na temat różnorodności i ewolucji łuskowców. Identyfikacja tego nowego gatunku pozwoli działaczom na rzecz ochrony przyrody skoncentrować wysiłki w zakresie zapobiegania jego wyginięciu – dodaje Dr. Jing-Yan Hu.

Odkrycie tego nowego gatunku pokazuje, jak wiele tajemnic skrywa przed nami natura. Dzięki nowoczesnym technologiom naukowcy są coraz bliżej poznania tajemnic przyrody. Kto wie, może już niedługo odkryjemy kolejne niesamowite gatunki, które na razie nam umykają?

Źródło: sci.news, focus.pl