Swiatzwierzat.pl
Lodowiec

pixabay/pexels

Sensacyjne odkrycie w lodzie Antarktydy. Naukowcy odkryli tętniący życiem ekosystem

7 Czerwca 2022

Autor tekstu:

Ewa Matysiak

Głębiny oceanów czy wnętrza lodowców wciąż zaskakują naukowców. Grupa badająca wpływ zmian klimatycznych na lodowce Antarktydy przypadkiem natknęła się na rozwinięty ekosystem zamieszkały przez zwierzęta. Autorzy badania mówią wprost, że nigdy nie widzieli czegoś podobnego.

Choć na Antarktydzie panuje surowy klimat i ekstremalne warunki, które mogłyby sugerować, że tamtejsze rzeki pozostają niezamieszkałe przez żywe organizmy, w rzeczywistości tamtejsze lodowce kryją wiele tajemnic. Jedną z nich jest świat tętniący życiem, który odkryli nowozelandzcy naukowcy.

W odizolowanym od świata lodowcu rozwija się życie

Grupa uczonych z uniwersytetów w Wellington, Auckland i Otago, National Institute of Water and Atmospherics (Niwa) oraz Geological and Nuclear Sciences udała się na kontynent położony najdalej na południe Ziemi, aby zbadać znajdujący się tam Lodowiec Szelfowy Rossa oraz wpływ globalnego ocieplenia i zmian klimatu na lody Antarktydy.

Mimo, iż pierwotnie badacze poszukiwali ujścia rzeki biegnącej pod powierzchnią lodu, po pokonaniu grubej bariery i przewierceniu się w głąb lodowca, ich aparaty zarejestrowały niesamowite zjawisko. Na głębokości 500 metrów pod lodem, kamera zagłębiła się w "rzece" zamieszkałej przez miliony podwodnych żyjątek.

- Myśleliśmy, że coś jest nie tak z naszym sprzętem, ale po chwili kamera złapała ostrość i zobaczyliśmy mnóstwo malutkich skorupiaków, nie większych niż pięć milimetrów - opowiada Craig Stevens z nowozelandzkiego Narodowego Instytutu Badań nad Wodą i Atmosferą (NIWA), cytowany przez "The Guardian".

Suczka

Nie widzi, nie słyszy, ciało pokryte ma guzami. Trwają poszukiwania osoby, która porzuciła psa

Skorupiaki wewnątrz lodowej bryły

Naukowcy zidentyfikowali tajemnicze stworzenia jako obunogi (Amphipoda), czyli rząd skorupiaków z gromady pancerzowców. Skorupiaki mierzą zwykle od kilku milimetrów do kilku centymetrów i zamieszkują zbiorniki wodne - zarówno morza, jak i jeziora - ale są wśród nich także gatunki lądowe. Kształtem przypominają trochę krewetkę.

Jak można zauważyć, mikroorganizmy te są w stanie przetrwać w najróżniejszych, nawet najbardziej wymagających warunkach. Ich odkrycie jest niepodważalnym dowodem na istnienie ważnych ekosystemów wewnątrz lodowych brył, stanowiących niezbadany przez człowieka świat.

- Możliwość obserwowania i pobrania próbek z tej rzeki była niczym pierwsze wejście do ukrytego świata - wyjawia jeden z członków ekspedycji, Huw Horgan z Uniwersytetu Wiktorii w Wellington.

Próbki wody z mikroorganizmami zostały natomiast przekazane do laboratorium. Pozostaje wierzyć, że chociaż ten ekosystem nie ulegnie zagładzie z ręki człowieka.

10 najsłynniejszych psów z bajek. Towarzyszyły nam całe dzieciństwo, pamiętacie je wszystkie?

Psy to zwierzęta, które bardzo często pojawiały się w filmach i kreskówach dla dzieci. Towarzyszyły nam przez całe dzieciństwo! Czy pamiętacie wszystkich psich bohaterów?

Zobacz galerię >

SPRAWDŹ, jak dobrze znasz rasy psów

Pytanie 1 z 8

Jaka rasa zyskała miano największej na świecie?

Dołącz do nas

Jeśli chcesz przedstawić nam swojego pupila lub masz ciekawą historię związaną ze zwierzęciem do opowiedzenia, napisz do nas na [email protected] Pamiętaj też o dołączeniu do naszej grupy na Facebooku, gdzie możesz spotkać innych miłośników zwierząt - Kochamy Zwierzęta. Bądź z nami!

Źródło: TVN24.pl, The Guardian

Tagi:

Ewa MatysiakAutor

Wydawczyni i redaktorka prowadząca w SwiatZwierzat.pl. Absolwentka Japonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. W trakcie rocznego wyjazdu stypendialnego prowadziła badania nad relacją człowiek-pies oraz rolą domowych pupili w japońskiej kulturze. W życiu prywatnym niestrudzona podróżniczka poszukująca szczęścia w licznych pasjach.

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakc[email protected]