Z ostatniej chwili
Źródło: swiatzwierzat

"Media bez wyboru". W całej Polsce ruszył protest niezależnych mediów. Nie działa telewizja, radio i portale

10 Lutego 2021

Wiele niezależnych mediów przemówiło dziś jednym głosem. Ruszyła ogólnopolska akcja "Media bez wyboru". W dzisiejszym dniu Polacy nie obejrzą ulubionych programów, nie posłuchają codziennych audycji, a także nie skorzystają z informacyjnych portali internetowych. Dlaczego? Przyczyną jest zapowiedziane przez rząd dodatkowe opodatkowanie mediów, których roczny przychód w sumie przekracza wartość 1 mln złotych.

Trwa protest niezależnych mediów w Polsce. Największe stacje telewizyjne i radiowe oraz portale informacyjne solidarnie powiedziały "dość" i wyraziły swój sprzeciw wobec planu dodatkowego opodatkowania niezależnych mediów. Nie działają kanały telewizyjne Polsat i TVN, stacje radiowe RMF FM, Radio ZET i wiele innych.

Ogólnopolski protest przeciwko nowemu podatkowi

Dzisiaj Polki i Polacy, chcąc obejrzeć telewizję, czy zapoznać się z bieżącymi wiadomościami na portalach internetowych, zastaną czarne plansze. W radiu jedyne, czego posłuchają, to komunikaty dotyczące protestu przeciwko podatkowi od reklam, który władze planują wprowadzić pod pretekstem walki z epidemią Covid-19.

Nie tylko portale internetowe i media odczują skutki dodatkowego opodatkowania. Nowa "składka" ma obowiązywać m.in. kina i firmy, które mają w swojej ofercie zewnętrzne nośniki reklamowe. Oznacza to, że jeżeli władze wprowadzą nowy dodatek, to do jego opłacania zostanie także zobligowana prasa tradycyjna. W tym przypadku kwota ta jednak ma wynosić 15 mln złotych.

Rząd informuje, że przychody ze składki miałyby w połowie trafić do Narodowego Funduszu Zdrowia. Pozostała część zostałaby przekazana Narodowemu Funduszowi Ochrony Zabytków oraz Funduszowi Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów.

Dodatkowa opłata może skutecznie uniemożliwić funkcjonowanie niezależnych mediów, których głównym źródłem przychodu są właśnie reklamy. Ogólnopolski protest pokazuje niezadowolenie planami obecnego rządu.

Dlaczego pies robi maślane oczy? Nieprzypadkowo, poznaj prawdziwe intencje swojego czworonogaDlaczego pies robi maślane oczy? Nieprzypadkowo, poznaj prawdziwe intencje swojego czworonogaCzytaj dalej

List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych

"Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19. Jest to po prostu haracz uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media. Wprowadzenie go będzie oznaczać:

- osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
- ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
- pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,- faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media" - zwracają się w liście otwartym do władz i liderów politycznych największe polskie media.

Sygnatariusze listu są poniższe firmy:

Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura, Agora S.A., AMS S.A., Bonnier Business, Burda Media Polska, Canal+, Dziennik Trybuna, Dziennik Wschodni, Edipresse Polska, Eleven Sports Network sp. z o.o., Gazeta Radomszczańska, Green Content Sp. z o.o., Gremi Media S.A., Grupa Eurozet, Grupa Interia.pl sp. z. o.o., Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o., Grupa RMF, Grupa ZPR, Helios S.A., Infor Biznes, Kino Polska TV S.A., Lemon Records sp. z o.o., Marshal Academy, Music TV sp. z o.o., Muzo.fm sp. z o.o., naTemat.pl, Polityka, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer Polska, STAVKA Sp. z o.o., Superstacja sp. z o.o., Telewizja Polsat sp. z o.o., Telewizja Puls Sp. z o.o., TIME S.A.TV, Spektrum sp. z o.o., TVN S.A., Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin, Tygodnik Powszechny, Wirtualna Polska, Wydawnictwo Bauer, Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan, Wydawnictwo Magraf, Wydawnictwo Nowiny, Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański.

Artykuły polecane przed redakcję Świata Zwierząt:

Następny artykuł